Teleskop ve Fotoğraf Çekimlerini İstifleme – Photo Stacking

Levenhuk 10 teleskop veya mikroskoba cep telefonu sabitleme aparatı.

Dürbün olsun, teleskop olsun veya fotoğraf makinasıyla çekimler olsun gökyüzü gözlemlerine başlanır başlanmaz insanlar gördüklerini hemen dostlarıyla paylaşmak amacıyla bile olsa belgelemek istiyorlar. Ancak bu iş hiç de öyle düşünüldüğü kadar kolay bir işlem değil. Cep telefonunuzu teleskop merceğine yaklaştırdığınız anda bunu anlayabiliyorsunuz. Bunun için özel aparat gerekiyor, teleskop veya DSLR fotoğraf makinesinin gözlenen objeyi takip etmesi gerekiyor yoksa dünyanın dönüşü nedeniyle objeyi hemen gözden kaybedeceksiniz.

Celestron XYZ Cep teleskoba veya mikroskoba telefonu sabitleme aparatı.

Diyelim ki hepsini ayarladınız, takipleri de yaptınız ve aparatlarla cep telefonu ya da fotoğraf makinesiyle gözlediğiniz objenin fotoğraf veya videosunu çektiniz, peki ya sonra ?

Elde edeceğiniz görüntü üstünde bilgisayarla işlem yaptırarak netliğinizi kat kat artırma, görüntüyü daha belirgin ve renkli hale getirme şansınız var. İşe bu işleme Photo Stacking ya da Türkçesiyle Fotoğraf İstifleme deniyor. Bilgisayar hareketli görüntüyü sabitleyip eldeki her bir pixelin en iyi, en net halini seçerek size üstünde oynama imkanı tanıyor. Böylece ekstra görüntü kirliliğini temizleyip çok daha net ve renkli bir görüntüye ulaşabiliyorsunuz. Aşağıda stargazerlounge.com sitesindeki forumdan aldığım açıklamayı çeviriyorum. Ben buradan öğrendiklerimle baya bir yol aldım. İşin güzel yanı bu uygulamaların bedava oluşu ancak sadece Windows işletim sisteminde çalışan uygulamalar. MacOS için de yazının devamında Lynkeos yazılımıyla nasıl yapılacağını anlatacağım.

AutoStakkert! 2 (bundan böyle AS! 2 olarak bahsedeceğim ve bedava olan programı buradan indirebilirsiniz.) bu yazılımla ilgili bir şeyler yazmam istenince el attım ancak aşağıda yazanlar kesinlikle tam bir kullanım yöntemi değildir, sadece bu işe yeni başlayanlar için küçük bir kılavuz niteliğindedir.

Buradaki örnek görüntü, çift motorlu eklentili EQ3-2’de 127 Mak teleskobu kullanılarak alındı. Satürn’ün rotasyonunun getirdiği sınırlar dahilinde, beş dakika boyunca yaklaşık 3000 kare çekim yapmak için ASI120MC kameramla 2x’lik bir Barlow kullandım. Ancak, mantıklı (yani kayıpsız) bir codec bileşeni kullanılarak kaydedilmiş bir AVI dosyanız olduğu sürece, sorun yaşamazsınız ve işlem hemen hemen aynı olacaktır. Tek tek görüntülerden oluşan fotoğraf dizisini de kullanılabilirsiniz. Bunu gezegensel görüntüleme için hiç denemedim.

Yaptığım ilk şey, AVI’yi Planetary Imaging PreProcessor yani PIPP kullanarak önceden işleme koymak (Buradan indirebilirsiniz). Bu kesinlikle gerekli değil, ancak montajımdaki izleme o kadar iyi olmadığı için kamera sensörünün sadece küçük bir alanından veri yakalayamıyorum ve genellikle görüntünün etrafında oldukça boş bir alan var. PIPP bunu kesmeme izin veriyor ve istiflemeyi daha hızlı ve kolay hale getirmek için görüntüyü yeniliyor. AVI’yi yüklüyorum ve uygun varsayılanları ayarlamak için “Planetary” seçeneğini işaretliyorum:

Sonra çıktı çerçeve boyutunu ayarladım. Yukarıda gördüğünüz gibi AVI’de 640×480 bir kare vardı. İşleme Seçenekleri sekmesinde çıktı boyutunu 250×250 olarak ayarlıyorum, siz isteğinize göre farklı rakamlar da girebilirsiniz, çoğunlukla ben 800 veya 1200 kullanıyorum ki nesnenin etrafıdaki boşlukta biraz görülsün.

Neden değiştirmek istediğinizi bilmiyorsanız, diğer tüm seçenekleri şimdilik olduğu gibi bırakın. Çıktının nasıl görünmesi gerektiğini gösteren bir pencere açmak için “Test Options’u tıklayın:

Görüntünün etrafında yeterince yer olacağı açıkça görülüyor, bu görüntüden memnunum. Çok küçük bir boyut seçtiyseniz, geri dönüp onu değiştirebilirsiniz. Bu aynı zamanda girdi verilerimin kalitesi hakkında bir fikir veriyor. Her şey yolunda göründüğünde, “İşlem Yap – Do Processing” sekmesine gidin ve “Start Process”e tıklayın. Bu biraz zaman alabilir…

Gökyüzü, Astrofotoğrafçılık için gerekli bir işlem foto istiflemenin kolay photo stacking yöntemi açıklamaları.

Bu bittiğinde PIPP ile bitirdiniz. Çıkışı AVI’yi yüklediğiniz klasörün altındaki yeni bir klasöre kaydeder. Konum, sağdaki penceredeki çıktıda verilmiştir.

Şimdi AS! 2’yi başlatın.

“1) Aç” ı tıklayın ve PIPP tarafından yazılmış AVI dosyasını açın. İlk kareyi yeni bir pencerede gösterecektir:

“2) Analyse”ı tıklayın ve AS! 2, ilk pencerede bir grafik üreterek ne kadar iyi olduklarına karar vermek için görüntüleri tarar:

Gri çizgiler, sırayla her karenin kalitesidir. Yeşil olan, karelerin kaliteye göre yeniden sıralandığı kalite seviyesidir. Bu noktada, sağ üstteki “Yığın Seçenekleri – Stack Options” kutusuna kaç karenin istiflenmesini istediğinize karar verebilirsiniz. Bu tür bir görüntü için% 50’ye yakın bir yerde bırakmak yerinde olur. Çok sayıda zayıf veya çok iyi görüntüye sahipseniz, bunu kötü olanlardan ayırırken mümkün olduğu kadar çok iyi görüntü kullanmaya ayarlayabilirsiniz. Şimdilik diğer seçenekleri bırakın.

Şimdi görüntülenen capture görüntüsü için diğer pencereye dönün. İstifleme için kullanılan kutuların sayısını ve boyutunu ayarlamanız gerekir. Kutu boyutları ve yerleştirme hakkında söylenecek çok şey var, ancak başlatmak ve bu boyuttaki bir fotoğraf için 25’lik bir kutu boyutu seçilebilir ve “Izgaraları AP yerleştir – Place APs in Grid” seçeneğini tıklayarak kutuları otomatik olarak yerleştirmesini sağlayın. Bundan daha iyisi için üstünde uğraşılabilir ama başka zaman vaktiniz olduğunda geri dönüp bu işlemi tekrarlayabilirsiniz.

Sonra ilk pencereye dönün ve “3) Stack”i tıklayın. AS! 2 bir süre işlem yapacak ve sonunda % 100 yaptığını söyleyecek:

PIPP’nin AVI dosyasını yerleştirdiği klasörde, artık “AS …” ile başlayan bir TIFF dosyası olmalıdır. Bu yaptığın stack görüntün ve AS! 2 ile işin bitti.

Registax v6 ile yaptığım son aşama için “Seç” e tıklıyorum ve TIFF dosyasını yüklüyorum. Registax’ın sizi doğrudan Waves bölümüne aktardığını göreceksiniz

Yaptığım ilk şey wavelets ayırmak. Bu benim için makul bir görüntü, bu yüzden wavelets ciddi işlemler yaptım. Genellikle Layer 1 sonuna yakın açılıyor, diğerleri ise azalan ölçülerde ayarlandığında iş görüyor. Ancak denemesi serbest.

Şimdi resme bakarsanız, halkaların ön tarafında hafif kırmızı / sarı bir ton olduğunu göreceksiniz ve arkalarında hafif mavi renkte. Görmesi zor, ama orada. Renkli olarak çekilmişlerse, birçok gezegensel görüntü böyle olacaktır. Aslında benim her yaptığımda oluyor. Farklı ışık renklerini farklı miktarlarda dağılması, mavi ve kırmızıyı birbirlerinden uzağa kaydıran atmosfer nedeniyle oluşuyor. Neyse ki Registax’ın bu konuda yardımcı olacak bir aracı var. İşlevler bölümünde “RGB Align” seçeneğini tıklayın. Resmin üzerinde yeşil bir kutu bulunan bir iletişim kutusu belirecektir. Yeşil kutuyu görüntüyü çevreleyene kadar esnetmek için uzatın ve sonra “Estimate” düğmesine basın.

Çevirmenin notu: Ben cep telefonum iPhone 7 ile hiç bu şekilde kaymalara rastlamadım ama rastlayanlar için gerekli bir aşama.

Registax bunu tam olarak doğru yapamayabilir ve renk kaymalarını manuel olarak ayarlamak gerekebilir. Bittiğinde ne yapacağınızı düşünürsünüz. Ayrıca görüntünüzden bazı netliklerin kaybolmuş olabileceğini göreceksiniz. Şu an için endişelenmeyin.

Registax’ın Functions bölümünde oynayabileceğiniz birçok şey var, ancak bu görüntü için ben memnunum. Görüntünün dinamik aralığı oldukça sıkıştırılmışsa, Histogram grafiğine bakmaya ve histogramı uzatmayı deneyebilirsiniz. Tüm dönüşümleri görüntünüze uygulaması ve Wavelet keskinliği döndürmesi ve ardından bitmiş görüntüyü kaydetmesi gereken “Do All” düğmesine basın:

GIMP, Photoshop veya başka bir resim işleme paketine sahipseniz, göndermeden önce son dokunuşları yapabilirsiniz 🙂

James

James’in bu dedikleriyle bir çok kez işlem yaptıktan sonra PIPP’den doğrudan Registax’e atlayıp ilk aşaması olan Align ile de başlayabileceğimi fark ettim. PIPP’e ihtiyaç oluyor çünkü cep telefonumdan aktardığım görüntüleri Registax tanımıyordu. Bu yüzden PIPP onları Registax’ın anlayabileceği AVI dosyalarına çeviriyor.

Bir uyarı daha yapayım Registax tiff dosyanızı veya Mpg dosyanızı anlamaz, alttan manuel olarak dosyanızın türünü seçmeniz gerekiyor. En azından benim kullandığım 6. sürümünde öyleydi.

Görüntünüzü yüklediğinizde Align sekmesindeki ilk seçenek Set Alignments – Hiza Ayarlama oluyor. İlk başta programın kendi ayarlarına dokunmadan ilerleyerek hızla sonuca ulaşabilirsiniz. Set Alignmets’e tıkayınca yazılım kendi otomatik hiza noktalarını belirtiyor. Aşağıda bu rakamları artırıp azaltmak mümkün ancak biz en alttaki Best Frames’i de seçtiğimizden emin olarak Align sekmesine tıklıyoruz ve işlemin tamamlanmasını bekliyoruz. Sonuç olarak yukarıda anlattığımız Stack sekmesine ulaşıyoruz. Bu şekilde AS2 uygulamasını devreden çıkartmış oluyoruz.

Mac OS kullanıcıları için önerebileceğim nadir uygulamalardan biri olan Lynkeos’da ise dosyayı yükledikten sonra önce soldaki listeden ilk fotoğrafı seçip Align sekmesine tıkıyoruz. Daha sonra Align’da ise görüntüdeki nesmemizi çerçeveye alıp devam ediyoruz. Diğer sekmeleri de bu şekilde geçerek en sonunda Black, Gamma, Radius, Threshold ve Gain ayarları ile görüntümüzü mümkün olan en uygun şekle getiriliyoruz.

Foto istif için MacOS'da Lynkeos uygulaması
Foto istif için MacOS’da Lynkeos uygulaması

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.